Kultura feedbacku – jak wspierać rozwój programistów?

Feedback to potężne narzędzie, które jest cenną informacją zwrotną. Może przyczyniać się do jeszcze lepszego wykonywania powierzonej pracy. Aby był efektywny, musi być komunikowany w odpowiedni sposób. Jak powinna wyglądać kultura feedbacku w zespole IT?

Co najbardziej cenią sobie w pracy programiści?

Zgodnie z raportem ,,Co motywuje ludzi z IT i jak z nimi współpracować’’, przygotowanego przez Reiss Motivation Profile, programiści to osoby, które w większości przypadków są zadaniowe. Ważne są dla nich jasne i konkretne komunikaty. Powyższa analiza na deweloperach pokazała, że osoby te doceniają work-life balance, chcą równowagi między życiem prywatnym a zawodowym, przywiązują wagę do elastycznego czasu pracy, potrzebują zadań, które mogą realizować samodzielnie w ciszy i spokoju. Przeważnie lubią działać w sposób intuicyjny i spontaniczny, wolą realizować cele z małą ilością ograniczeń i zasad, a także preferują pracę w płaskiej strukturze organizacyjnej, gdzie wszyscy są równi.

Oczywiście powyższe stwierdzenia są pewnym uogólnieniem. Każdy z nas jest inny i ma inne potrzeby. Natomiast tego typu dane są bardzo dobrym punktem wyjścia.

Czym jest feedback, co daje firmie i jak wpływa na pracownika?

Feedback to nic innego, jak konstruktywna opinia zwrotna. To, jak wpływa na pracownika, w dużej mierze zależy od tego, w jaki sposób zostanie przedstawiony. Dobrze skonstruowany feedback to taki, który jest szczery, wzmacnia pozytywnie, zachęca do ulepszania, odnosi się stricte do zadania i nie jest oceną osoby.

Jego przekaz powinien być dostosowany indywidualnie do odbiorcy. Każdy menedżer, który go udziela, powinien mieć na względzie, że ludzie mają różny próg wrażliwości, a osoby neuroatypowe, czyli takie, które przetwarzają bodźce, informacje i emocje w odmienny sposób, mogą reagować szczególnie silnie. Zatem nawet konstruktywna krytyka może zostać odebrana jako brak akceptacji. Dlatego też tak ważne jest empatyczne podejście. Dzięki niemu można zbudować atmosferę opartą na poczuciu bezpieczeństwa, a to zachęca pracownika do działania i w konsekwencji może przyczynić się do rozwoju firmy.

Jak powinien wyglądać dobrze skonstruowany feedback?

Dobrze skonstruowany feedback w IT powinien być konkretny i jasny. Wielu programistów ceni techniczne i odnoszące się do faktów komunikaty. Warto zastosować metodę tzw. kanapki, czyli rozpocząć od pozytywnego komentarza, następnie przejść do elementu poprawy i zakończyć pozytywnym akcentem. Przykładem takiego komunikatu może być:

„Podoba mi się, że Twój kod jest dobrze udokumentowany i łatwo się go czyta. Warto byłoby jednak dodać więcej testów jednostkowych, żebyśmy mogli szybciej wychwycić ewentualne błędy w przyszłości. Jestem przekonany, że dzięki Twojej dbałości o szczegóły testy podniosą jeszcze bardziej jakość całego projektu.”

Pomocne może być także spojrzenie na zadania jako nieustanne ulepszanie jakiegoś procesu. Stąd, zamiast komunikować, że ktoś zrobił coś źle, warto zakomunikować, że daną rzecz można zrobić jeszcze lepiej, wykonując poszczególne czynności.

Jednak nawet najlepiej sformułowany feedback traci na wartości, jeśli pracownik nie widzi szerszego sensu swoich działań. Według raportu „2025 Gen Z and Millennial Survey” wykonanej przez firmę doradczą Deloitte, 91 proc. polskich „zetek” i millenialsów stwierdziło, że praca bez poczucia sensu nie daje satysfakcji. A im dokładniej pracownik wie, jaki cel ma realizować projekt, co to daje firmie i dlaczego jest to tak ważne, tym bardziej będzie czuł, że nie tylko jest kimś, kto wykonuje pracę, ale ważną częścią projektu, bez której nie uda się osiągnąć założonego celu.

Jak przyjmować feedback od inżynierów?

Zbieranie feedbacku od inżynierów wymaga otwartości, empatii, a także partnerskiego podejścia. To specjaliści, którzy cenią dane, konkret i szczerość, dlatego najlepiej reagować w sposób oparty na faktach, a nie emocjach. Warto regularnie pytać, co w danym rozwiązaniu lub sposobie współpracy można usprawnić, jak inżynier postrzega problem i co jego zdaniem mogłoby działać lepiej w praktyce. Ważne jest też pokazanie, że jego wskazówki są naprawdę istotne i mają realny wpływ na dalsze działania zespołu. Dobrze sprawdzają się rozmowy indywidualne, które pozwalają na spokojną wymianę zdań i zrozumienie perspektywy drugiej strony.

Nie myśl schematami przy dawaniu feedbacku

Raporty i dane są pomocne. Natomiast pamiętaj, że każdy z nas jest inny. O programistach narosło wiele stereotypów, podobnie jak w każdym zawodzie. Jedynym i skutecznym sposobem na dotarcie do człowieka jest rozmowa, aktywne słuchanie i zrozumienie potrzeb drugiej strony.

W naszym zespole j‑labs radzimy sobie z tym świetnie. Delivery Managerzy, czyli inaczej opiekunowie inżynierów, czuwają nad nastrojami programistów i regularnie badają feedback. Dzięki temu szybko jesteśmy w stanie dostosować odpowiednie rozwiązania do potrzeb. Na przykład, jeśli programista czuje, że obecny projekt mu nie służy, może przenieść się na taki, który będzie rozwijał jego umiejętności. To nie tylko wpływa na poczucie satysfakcji z pracy, ale pomaga firmie się rozwijać, bo zadowolony pracownik jest bardziej zaangażowany i gotowy do długofalowej współpracy.

Jeśli zatem chcesz zrekrutować świetny zespół specjalistów, napisz nam o swoich potrzebach, a my dobierzemy inżynierów, którzy najlepiej wpiszą się w Twój projekt. Dbamy o nasze zespoły, regularnie zbieramy feedback, zadajemy właściwe pytania i słuchamy tego, co mówią nasi ludzie. Dzięki temu przeciwdziałamy wypaleniu zawodowemu i rotacjom, a Ty zyskujesz partnera, który dostarczy stabilny i zmotywowany zespół na lata.

Poznaj mageek of j‑labs i daj się zadziwić, jak może wyglądać praca z j‑People!

Skontaktuj się z nami
kobieta pracuje na macbooku pracownicy j labs dwóch mężczyzn i kobieta w biurze