Metodyki zarządzania projektami IT
Świat byłby zdecydowanie prostszy, gdyby projekty IT gładko przebiegały według prostego, ustalonego raz scenariusza. A jednak: zmienność wymagań, integracje z systemami legacy, rozproszone zespoły, rosnące oczekiwania biznesu – to wszystko stanowi codzienność specjalistów z branży, zarówno tych, którzy tworzą oprogramowanie, jak i tych, którzy zarządzają zespołami i projektami. Dlatego podstawą skutecznej pracy jest dobrze dopasowana metodyka.
W j‑labs codziennie realizujemy złożone wdrożenia i transformacje – najczęściej to klient odpowiada za architekturę, backlog i roadmapę, a my przejmujemy proces delivery – szerzej opiszemy to poniżej w sekcji o Agile Delivery Framework. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu wiemy jedno: nie ma jednej idealnej metodyki zarządzania projektami IT. Są za to takie dobrze dopasowane do konkretnego projektu, zespołu i celu biznesowego.
Po co właściwie metodyka? Zarządzanie projektami IT – metody
Dobrze dobrana metodyka przekłada się na konkretne efekty, wśród których warto wymienić chociażby:
- mniej chaosu, a więcej przejrzystości,
- lepszą komunikację i współpracę w obrębie zespołu,
- bardziej przewidywalne terminy i koszty,
- wyższą jakość produktu końcowego – na przykład oprogramowania.
Z kolei brak metodyki – albo jej sztywne wdrożenie w duchu idei „zawsze tak robiliśmy” – to prosta droga do problemów. Jak pokazują badania PMI, właśnie to często prowadzi do porażki projektowej! Nie zły dobór metodyki – a jej całkowity brak.
Przegląd najpopularniejszych metodyk IT
Przyjrzyjmy się więc dziś czterem najpopularniejszym metodykom zarządzania projektami IT oraz wariantowi hybrydowemu, który łączy cechy niektórych z nich.
Agile, czyli elastyczność i adaptacja
Agile to zwinne podejście iteracyjne, czyli oparte na pętlach działań oraz feedbacku i na szybkim dostarczaniu wartości. Sprawdza się, gdy:
- wymagania zmieniają się w trakcie pracy,
- klient jest aktywnie zaangażowany w działania,
- zespół ma doświadczenie i chce (oraz potrafi) działać samodzielnie.
Chcesz dowiedzieć się więcej o zwinnych podejściach? Sprawdź nasz artykuł: Agile czy Scrum – jak zarządzać projektami?
Scrum – struktura w duchu Agile
Scrum to najczęściej wykorzystywany framework w obrębie Agile, który opiera się na sprintach, codziennych stand-upach i jasno określonych rolach (Product Owner, Scrum Master, Zespół Developerski). Piszemy o nim np. w artykule Nowoczesne metodyki projektowania oprogramowania.
Wybierz Scrum, jeśli:
- projekt jest złożony, w związku z czym potrzebna jest struktura i powtarzalny rytm pracy,
- chcesz rozwijać zespół przez iteracyjne doskonalenie,
- masz – lub możesz mieć – Project Managera, który wcieli się w rolę Scrum Mastera.
Kanban: od wizualizacji po pełną płynność
Kanban skupia się na optymalnym przepływie pracy i minimalizacji zadań „w toku”. Priorytetyzuje przejrzystość. Jest świetny do krótkich projektów o stałych priorytetach, a także w zespołach, gdzie podział zadań i wizualizacja postępów są niezbędne.
Waterfall – czy warto jeszcze iść w klasykę?
Waterfall to z kolei podejście sekwencyjne – polega na zaplanowaniu całego projektu od A do Z, czyli od startu po wdrożenie. Oczywiście możesz z niego korzystać – na przykład przy projektach z jasno zdefiniowanymi wymaganiami czy w środowiskach, gdzie formalności grają dużą rolę (np. niektóre korporacje). Określone już na starcie (i niezmienne) wymagania, sztywny budżet, dokumentacja, raporty – tak wygląda klasyczne podejście Waterfall.
Modele hybrydowe. Czy da się połączyć elastyczność z potrzebą kontroli?
Dlaczego nie? Coraz częściej firmy łączą podejścia – a my w j‑labs jesteśmy otwarci na wdrażanie strategii hybrydowych, które pozwalają osiągnąć balans między tym, co przewidywalne, a wygodą elastyczności. Zależy Ci na szybkim MVP i jednocześnie pełnej zgodności z regulacjami? Być może hybryda to opcja dla Ciebie.
W j‑labs stosujemy Agile Delivery Framework – podejście wypracowane przez 15 lat działalności naszej firmy. ADF składa się z 4 etapów: Discovery, Setup, Delivery i Finalization.
- Segment Discovery jest bardzo ważnym fundamentem, bo pozwala nam dokładnie poznać cały kontekst projektu.
- Setup to organizacja, struktura, kryteria akceptacji prac – wszystko, czego potrzeba, by projekt mógł wystartować.
- W Delivery – dowozimy. Ściśle współpracujemy z product teamem klienta, a nasz Delivery Manager staje się jego prawą ręką. To właśnie tutaj – oczywiście w sposób iteracyjny – dostarczamy kolejne funkcjonalności i elementy projektu.
- I wreszcie czas na Finalization, czyli zamknięcie projektu. My przekazujemy kod, dokumentację, raport – a klient odbiera gotową pracę.
Jak widzisz, podstawą ADF jest współpraca z klientem na każdym etapie.
Jak dobrać metodykę do projektu IT?
Proponujemy, by zadać sobie 5 podstawowych pytań:
- Jak bardzo zmienne są wymagania?
- Jaki poziom kontroli jest niezbędny (lub oczekiwany przez klienta/przełożonego)?
- Jak doświadczony jest zespół?
- Jaki jest budżet i czas trwania projektu?
- Czy połączenie różnych podejść da Ci przewagę?
W j‑labs nie narzucamy jednej metodyki – dopasowujemy podejście do konkretnego projektu. Wspieramy klientów zarówno technologicznie, jak i strategicznie – a przede wszystkim dostarczając specjalistów, którzy dzięki średnio 11 latom doświadczenia doskonale wiedzą, co robią.
Możemy pomóc Twojej firmie już na etapie analizy i doboru najlepszego podejścia. Łączymy wiedzę senior-level specjalistów z praktyką projektową, dzięki czemu wspieramy Twój zespół nie tylko technicznie, ale i biznesowo. Wypełnij formularz, odezwiemy się do Ciebie.
Poznaj mageek of j‑labs i daj się zadziwić, jak może wyglądać praca z j‑People!
Skontaktuj się z nami


